3000 KM mocy i zawracanie w miejscu. Czy Chińczycy stworzyli najciekawszy elektryczny supersamochód świata?
18 sierpnia 2025
Udostępnij:

Chińska marka BYD, dotąd kojarzona głównie z autami użytkowymi i SUV-ami, właśnie zaprezentowała coś, co może na nowo zdefiniować pojęcie „hipersamochodu” w erze elektryfikacji. Model Yangwang U9 Track Edition oferuje… ponad 3000 koni mechanicznych. Tak, dobrze czytacie – trzy tysiące koni. To nie jest futurystyczna wizja na papierze – to seryjny model gotowy do produkcji, który trafił na rynek chiński, a już wkrótce może zawitać także do Europy.

Yangwang U9 – elektryczny „potwór” z ambicjami

W standardowej wersji U9 generuje „skromne” 1305 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 1,85 sekundy. Jednak to właśnie wersja Track Edition przebiła wszystko, co znamy z katalogów marek takich jak Bugatti, Rimac czy Tesla – oferując aż 3019 KM.

Za tak oszałamiające parametry odpowiadają cztery niezależne silniki elektryczne oraz aktywne zawieszenie DiSus-X, które umożliwia samochodowi nie tylko precyzyjne reagowanie na nierówności, ale też wykonywanie manewrów niedostępnych dla innych aut – w tym zawracanie w miejscu czy wręcz „podskakiwanie” na postoju.

Ekstremalne osiągi, praktyczny zasięg

Choć U9 to konstrukcja o ekstremalnych osiągach, nie zabrakło w niej praktyczności. Producent deklaruje:

  • ultraszybkie ładowanie z mocą do 500 kW (od 30% do 80% w 10 minut),
  • zasięg na poziomie około 450 km (według norm CLTC),
  • zaawansowane systemy chłodzenia i bezpieczeństwa,
  • pełną kontrolę trakcji dzięki niezależnemu sterowaniu każdym z kół.

To pokazuje, że nawet w świecie hipersamochodów można łączyć osiągi z codzienną użytecznością.

Jak wypada BYD na tle konkurencji?

ModelMoc0–100 km/hZasięg (WLTP)Cena początkowa (szacunkowo)
BYD Yangwang U9 Track3019 KM1,5–1,8 sok. 450 km (CLTC)1,5–2 mln zł (prognoza)
Rimac Nevera1914 KM1,85 s490 km~10 mln zł
Tesla Model S Plaid1020 KM2,1 s600 km~700 tys. zł
Bugatti Chiron Super Sport1600 KM2,4 sspalinowy, 490 km/h~15 mln zł

Uwagę zwraca tu stosunek mocy do ceny. Jeśli szacowane ceny U9 się potwierdzą, może być to jeden z najbardziej opłacalnych hipersamochodów na rynku – co dla europejskich producentów może oznaczać niemałe wyzwanie.

Czy U9 trafi do Polski?

Obecnie BYD U9 dostępny jest wyłącznie na rynku chińskim. Jednak według zapowiedzi marki, w pierwszym kwartale 2026 roku na rynku europejskim mają pojawić się modele z rodziny Yangwang – w tym U8 oraz U9. To może oznaczać niemałe zamieszanie na rynku premium – zwłaszcza że BYD ma już swoje przedstawicielstwa w Europie, a niektóre modele (jak Seal czy Atto 3) są dostępne także w Polsce.

Dlaczego to ważne?

Pojawienie się takiego samochodu jak U9 to nie tylko ciekawostka dla fanów sportowych aut. To symbol ogromnych ambicji chińskiego przemysłu motoryzacyjnego – który nie tylko nadrabia zaległości względem Europy czy USA, ale zaczyna wyznaczać nowe standardy. I choć U9 nie trafi na rynek masowy, jego istnienie może przyspieszyć rozwój technologii, które za kilka lat znajdziemy w znacznie tańszych modelach.

Podsumowanie: Rewolucja w motoryzacji z chińskim rodowodem?

BYD Yangwang U9 Track Edition to coś więcej niż elektryczne superauto. To manifest siły i technologicznej dojrzałości, który pokazuje, że era dominacji europejskich i amerykańskich marek może się niebawem skończyć. Czy ten chiński hipersamochód odniesie sukces na rynku globalnym? Czas pokaże – ale jedno jest pewne: motoryzacja nigdy nie była tak ekscytująca, jak dziś.

Udostępnij: