Na rynku aut poflotowych da się wskazać modele, które pojawiają się najczęściej w ogłoszeniach. Wskazujemy, które samochody pojawiają się najczęściej na portalu poleasingowe.pl oraz pokrótce przedstawimy ich wady i zalety.
Rynek samochodów poflotowych mocno się zmienił w ciągu ostatnich kilku lat. Samochody stały się lepiej wyposażone i mają bardziej dynamiczne jednostki napędowe. Zmieniły się też proporcje – coraz więcej pojawia się aut z silnikami benzynowymi a diesli coraz mniej. Mimo to jednostki wysokoprężne wciąż mają silną pozycję. Przedstawiamy kilka bestsellerów rynku poflotowego. Zestawienie powstało na bazie portalu poleasingowe.pl.
Fiat Tipo
Kompaktowy Fiat zadebiutował w 2015 roku początkowo jako sedan. Później dołączyły pięciodrzwiowy hatchback i kombi SW. Samochód szybko zyskał uznanie klientów z powodu przystępnej ceny, prostej konstrukcji, trwałych i nieskomplikowanych jednostek napędowych oraz przestronnego nadwozia. Co prawda, auto jest gorzej wykonane niż konkurencja a paleta jednostek napędowych relatywnie niewielka, jednak jako samochód flotowy Tipo sprawdza się bardzo dobrze. Fiaty Tipo zwykle są gorzej wyposażone od konkurencji, jednak można liczyć na klimatyzację manualną, zestaw głośnomówiący czy wielofunkcyjną kierownicę.
Samochód występuje z wolnossącymi benzynowymi jednostkami 1.4 i 1.6 o mocach 95 i 110 KM oraz turbo dieslem 1.6 JTD o mocy 120 KM, który to stanowi trzon ofert poflotowych. Jest to trwała i oszczędna jednostka, która na dodatek wyróżnia się dobrymi osiągami. W hatchbacku i kombi występuje także turbodoładowana wersja silnika 1.4 rozwijająca 120 KM. Wszystkie benzyniaki posiadają wtrysk pośredni i dobrze współpracują z instalacją LPG. Wśród aut poflotowych dominują sedany z 2017 roku.
Skoda Octavia
Liderem rynku flotowego od lat pozostaje Skoda, w szczególności Octavia. Czeska marka zdominowała rynek samochodów firmowych. Z czego wynika jej popularność? Powody są proste. Obszerne wnętrze, dynamiczne i niezawodne silniki oraz dopracowana konstrukcja z nowoczesną technologią Volkswagena czynią z niej łakomy kąsek na tle konkurencji. Dochodzi do tego w miarę przystępna cena zakupu, choć czasy, gdy czeska marka była okazją cenową, już dawno minęły. Na portalu poleasingowe.pl dominują wersje z 2016 roku z 1.6-litrowym turbodieslem o mocy 110 KM.
Samochód w 2017 r. przeszedł lifting, w ramach którego pojawił się m.in. zmodyfikowany przedni pas z podwójnymi lampami oraz nowe jednostki napędowe, w tym benzynowe 1,0 i 1,5 TSI o mocy 115 i 150 KM. Obie wersje szybko zyskały popularność we flotach. Oczywiście filarem nadal pozostaje 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 115 KM. Octavie po firmach zwykle nie są bogato wyposażone, ale posiadają m.in. klimatyzację manualną, przyciemniane tylne szyby, zestaw głośnomówiący a nieraz także alufelgi.
W tym roku Octavia III została zastąpiona przez nową czwartą generację, która jednak dopiero co trafiła do sprzedaży i musi upłynąć jeszcze parę lat nim zacznie się pojawiać na rynku wtórnym.
Opel Astra
Ciekawą propozycją jest także Opel Astra. V generacja zadebiutowała we wrześniu 2015 r., a na początku 2016 r. pojawiła się wersja kombi, która dominuje w ogłoszeniach. Najwięcej aut ma 1,6-litrowego turbodiesla o mocy 110 lub 136 KM. Wśród benzyniaków bestsellerem jest turbodoładowana jednostka 1,4 rozwijająca 150 KM. Na tle konkurencji Astra wydaje się najbardziej przystępna cenowo. Na poleasingowe.pl dominują egzemplarze ze 150-konnym silnikiem benzynowym z 2018 roku w wersji hatchback, jednak kombi ze 110-konnym dieslem 1.6 też się trafiają.
Astra jest też całkiem komfortową i co ważne dopracowaną konstrukcją, która idealnie sprawdza się na polskich drogach. Prosta obsługa i zwarte a zarazem praktyczne nadwozie oraz sprawdzone silniki czynią z niej dobrą propozycję na rynku wtórnym. Wyposażenie jest porównywalne z Octavią, która jednak jest od Astry większa i przestronniejsza.
W 2019 roku auto przeszło facelifting, w ramach którego pojawiły się nowe, wyłącznie 3-cylindrowe jednostki napędowe, jednak póki co za wcześnie na używane egzemplarze.
Mercedes klasy A
Na portalu poleasingowe.pl dosyć często można spotkać także kompaktowego Mercedesa klasy A poprzedniej (trzeciej) generacji z końca produkcji, tj. z 2018 roku. Dominują odmiany z 1.5-litrowym turbodieslem od Renault o mocy 90 KM.
Do zalet kompaktowego Mercedesa należą dobre właściwości jezdne, wyższa niż u wyżej przedstawionych propozycji jakość wykończenia, prestiż marki oraz bogatsze wyposażenie. Trzeba jednak pogodzić się z ciasną i niezbyt praktyczną kabiną i niezbyt komfortowym zawieszeniem. Wyższa jest także cena zakupu z racji, iż jest to model marki premium.
Można liczyć m.in. na nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, aluminiowe felgi czy półskórzaną tapicerkę.
Audi A4
Bardzo często w ogłoszeniach pojawia się Audi A4. Zazwyczaj występuje w odmianie kombi, jednak trafiają się także uterenowione wersje Allroad. Dominują 2-litrowe turbodiesle o mocach 150 i 190 KM (trafiają się też warianty o mocy 163 KM) z 2017 roku.
Audi A4 wyróżnia się wysoką jakością wykończenia kabiny, dynamicznym i oszczędnym silnikiem oraz bogatym wyposażeniem. Na tle konkurentów od popularnych marek ma jednak ciaśniejszą kabinę i wyższą cenę.
Można liczyć na bogate wyposażenie seryjne w postaci m.in. automatycznej skrzyni biegów, wirtualnych zegarów, skórzanej wielofunkcyjnej kierownicy czy automatycznej klimatyzacji.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku większego Audi A6, które również często można znaleźć wśród ogłoszeń na portalu poleasingowe.pl
Opel Corsa
Miejski hatchback Opla również dosyć często pojawia się w ogłoszeniach aut poflotowych. Dominuje pięciodrzwiowy hatchback z wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra i mocy 90 KM z roku 2016.
Opel Corsa wyróżnia się przystępną ceną, prostą i dosyć niezawodną konstrukcją, przestronną kabiną oraz łatwą obsługą instrumentów pokładowych. Do wad należą natomiast przeciętne jakość wykończenia i przestronność bagażnika a także niezbyt bogate wyposażenie. Niekiedy trafia się jednak manualna klimatyzacja, zestaw głośnomówiący czy wielofunkcyjna kierownica.
Toyota Auris
Kolejnym przykładem atrakcyjnego auta poflotowego jest Toyota Auris. Niedawno została ona zastąpiona przez Corollę, co oznacza, że firmy będą się pozbywać dotychczasowych Aurisów na rzecz nowszego modelu. Najwięcej egzemplarzy pochodzi z 2016 r. Są to odmiany poliftingowe. Dominują benzynowe silniki 1,6 o mocy 132 KM. Dosyć popularny jest także 1.33-litrowy benzyniak o mocy 99 KM. Sporadycznie trafia się 136-konna odmiana hybrydowa, jednak jest ona wyraźnie droższa.
Wyższa cena niż u konkurencji wynika z doskonałej renomy marki, która bierze się z niezawodności. Prosta i sprawdzona jednostka napędowa dobrze spisuje się w japońskim kompakcie. Jednak Auris nie jest tak przestronny i dobrze wykonany jak np. Skoda Octavia.
Skoda Rapid
Popularnym modelem we flotach jest także Skoda Rapid. Czeski kompakt był chętnie wybierany przez firmy, ponieważ oferował obszerne wnętrze i był tańszy w zakupie od Octavii. W ubiegłym roku został zastąpiony przez Scalę. Na rynku wtórnym dominują Rapidy w wersji hatchback z 1,2-litrową jednostką benzynową o mocy 90 KM.
Niska cena bierze się z budżetowego charakteru pojazdu. Nie ma co liczyć na wyszukane tworzywa w kabinie czy bogate wyposażenie – podstawowe radio bez ekranu multimediów czy prosta manualna klimatyzacja z pokrętłami to norma.
Na portalu poleasingowe.pl pojawiają się naprzemiennie liftbacki i hatchback Spaceback.