Chcesz wyróżnić z tłumu swój samochód? A może chcesz, żeby dawał Ci więcej frajdy z jazdy? Nietypowy design, ciekawe kolory, dodatkowe rzucające się w oczy akcesoria czy więcej koni pod maską – z pomocą przychodzi tuning.
Czym tak właściwie ten tuning samochodu jest? To nic innego jak zmiana podstawowego wyglądu i parametrów pojazdu przy użyciu różnych modyfikacji, tak by stworzyć jedyny w swoim rodzaju wyróżniający się z tłumu oryginalny egzemplarz.
Wprowadzane modyfikacje
Tuning, w zależności od obszaru wprowadzonych zmian, można podzielić na dwa główne rodzaje:
- mechaniczny – modyfikacje związane z polepszeniem parametrów technicznych pojazdu i jego właściwości jezdnych. Zalicza się do niego przeprowadzone zmiany m.in. w obrębie silnika, układów napędowego, wydechowego czy paliwowego oraz podwozia.
- optyczny – czyli wszystkie zmiany tyczące się wyglądu pojazdu. Modyfikacje wizualne, które nadają indywidualnego charakteru danego pojazdu. Do tej grupy możemy wymienić m.in. dodanie dekoracji, oklejenie samochodu folią lub przyciemnienie lamp, przyciemnianie szyb, zmiana alufelg czy modyfikacje wizualne wewnątrz pojazdu.
Czy tuning robić lepiej samodzielnie czy zlecić go profesjonalistom? Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Wszystko zależy od zakresu zmian jakie chcemy wprowadzić, naszych umiejętności i możliwości. Może okazać się, że modyfikacje będą na tyle niewielkie, że bez problemu poradzimy sobie z nimi sami – zazwyczaj tyczy się to tuningu optycznego. Natomiast, gdy zmiany będą skomplikowane warto zwrócić się do profesjonalistów, którzy skonsultują pomysł i stwierdzą, czy jest możliwy do wykonania i… legalny.
Co można poprawić?
Wymogi jakie powinien spełniać pojazd dopuszczony do ruchu są określone w polskim prawie. Punktem wyjścia przed przystąpieniem do tuningu samochodu powinna być lektura takich dokumentów jak:
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Najważniejsze, by wprowadzone modyfikacje nie zmniejszały bezpieczeństwa podczas jazdy zarówno osób jadących w samochodzie, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego, nie zakłócały spokoju publicznego przez powodowanie nadmiernego hałasu, nie powodowały wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach, nie powodowały niszczenia drogi, zapewniały dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Do dozwolonych modyfikacji zaliczyć możemy m.in. obniżenie zawieszenia, utwardzenie zawieszenia, wymiana foteli, drążka zmiany biegów, sprężyn i amortyzatorów, założenie większej turbosprężarki czy wymianę tłumika.
Dozwolone jest także przerobienie wydechu, jednak w granicach dopuszczalnych norm emisji hałasu: 93 dB w przypadku samochodu z silnikiem zapłonem iskrowym (benzyna) i 96 dB w przypadku samochodu z silnikiem o zapłonie samoczynnym (diesel).
A czego lepiej nie modyfikować aż nadto?
Warto podkreślić, że tuning nie jest w Polsce zakazany. Są jednak pewne obszary pojazdu, w które lepiej za bardzo nie ingerować, by nie narazić się na przykre konsekwencje. Jakich modyfikacji należy się więc wystrzegać? Przytaczamy kilka przykładów:
– zbytnie przyciemnianie szyb – wartość współczynnika przepuszczania światła dla szyb przednich i przednich bocznych nie mniejsza niż 70%;
– demontaż lusterka wstecznego lub zamiana na takie, które ogranicza widoczność podczas jazdy,
– demontaż obowiązkowych pasów bezpieczeństwa;
– brak zamontowanego urządzenia regulującego emisję spalin;
– wymianę kierownicy na taką bez certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji;
– oświetlenie tablicy rejestracyjnej – musi być oświetlona światłem o barwie jasne;
– felgi i opony wystające poza obrys pojazdu.
Można to jeszcze odkręcić
Co zrobić w momencie kiedy wprowadzone w pojeździe zmiany po jakimś czasie nam się znudzą, stwierdzimy, że to jednak nie jest to albo po prostu zbyt przesadziliśmy z modyfikacjami? Nic prostszego – demontujemy modyfikacje i doprowadzamy samochód do stanu takiego jak przed wszystkimi zmianami. Taki zabieg nazywany jest detuningiem.