W ostatnim czasie w Polsce zaczęto budować coraz więcej tuneli, co rusz można także usłyszeć o kolejnych planowanych inwestycjach – coraz ciekawszych i interesujących. Przybliżymy Wam zatem kilka istniejących i kilka planowanych tuneli, które można uznać za najdłuższe.
Tunele drogowe mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają zbudować drogę w trudno dostępnych miejscach, bez konieczności znacznej zmiany krajobrazu lub niszczenia innych budynków. Stosuje się je w trudno dostępnych miejscach, gdzie wybudowanie zwykłej drogi byłoby kłopotliwe lub niebezpieczne. Często też stosuje się je w centrach miast, po to, by zredukować hałas, a także lepiej wykorzystać przestrzeń nad nimi. Można bowiem na nich stworzyć np. kolejne drogi lub park. Wybudowanie tuneli jest jednak drogim, czasochłonnym i dość skomplikowanym logistycznie procesem. Niemniej, w Polsce w ostatnich latach ich liczba wzrasta, a wiele z nich – i to całkiem sporych – jest w planach lub w trakcie budowy. Wskazujemy na najdłuższe tunele.
Istniejące tunele
Tunel pod Martwą Wisłą (Gdańsk) – 1377,5 m
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, oficjalnie nazwany tunelem im. ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego, liczy 1377,5 metrów długości i obecnie jest najdłuższym tego typu obiektem w Polsce (oczywiście wśród tuneli drogowych). Tunel ten stanowi fragment Trasy Sucharskiego i umiejscowiony jest poniżej ujścia Kanału Kaszubskiego do Martwej Wisły. W najniższym miejscu tunel przebiega 35 metrów pod taflą rzeki.
Tunel budowano w latach 2011-2016, a jego oficjalne otwarcie nastąpiło w kwietniu 2016 r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodziło z Unii Europejskiej. Obiekt powstał, by ułatwić przejazd przez Gdańsk – ten odcinek Martwej Wisły jest drogą wodną do gdańskich stoczni. Tunel ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę i jest to pierwsza podwodna przeprawa drogowa jaka powstała w Polsce.
Tunel Wisłostrady (Warszawa) – 930 m (kierunek południowy), 889 m (kierunek północny)
Tunel znajduje się na lewym brzegu Wisły, na Powiślu. Od 2003 r. do 2016 r. był najdłuższym tunelem w Polsce. Obiekt budowano w latach 2001-2002, jednak otwarto go dopiero w sierpniu 2003 r. przez opóźnienia związane z problemami ze spełnianiem norm bezpieczeństwa. Jego budowa kosztowała 210 mln zł. Tunel ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Tunel powstał w związku z budową Mostu Świętokrzyskiego. Jezdnia mostu została zaprojektowana tuż nad poziomem jezdni Wisłostrady, wskutek czego przejazd wzdłuż Wisły trzeba było umieścić w tunelu.
Tunel okazał się przydatny – przyspieszył przejazd Wisłostradą w obu kierunkach oraz spowodował, że Most Świętokrzyski stał się mostem lokalnym, przeznaczonym dla dojeżdżających z Pragi do centrum do pracy. Obecnie jednak jest on za krótki, gdyż w godzinach szczytu tworzą się tam spore korki.
Tunel Emilia (gmina Milówka; woj. śląskie) – 678 m
Zlokalizowany w gminie Milówka w ciągu drogi ekspresowej S1 tunel Emilia jest obecnie najdłuższym pozamiejskim drogowym tunelem w Polsce. Oddano go do użytku w marcu 2010 r. jako fragment trasy przebiegającej przez Beskidy w ciągu ekspresowej S1. Nazwa obiektu pochodzi od postaci Emilii Wojtyły – matki św. Jana Pawła II. Kierowcy do dyspozycji mają po jednym pasie w każdą stronę.
Tunel Katowicki – 657 m (nawa północna), 650 m (nawa południowa)
Najdłuższy tunel w Aglomeracji Śląskiej znajduje się w Katowicach, w ciągu drogi krajowej nr 79, będącej przedłużeniem Drogowej Trasy Średnicowej. Oddano go do użytku w marcu 2006 r. Nawa północna ma 657 m długości, a południowa 650 m. Ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę. W 2017 r. nazwano go Tunelem Katowickim.
Nad tunelem znajduje się Rondo gen. Jerzego Ziętka z obiektami usługowymi oraz charakterystyczną kopułą, w której mieszczą się sklepy, galeria sztuki oraz Centrum Utrzymania Tunelu. Tuż obok można z kolei zauważyć słynny obiekt kulturalno-sportowy Spodek.
Tunele w budowie
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 w Warszawie – 2355 m
W połowie 2021 r. Warszawa odzyska status rekordzisty Polski pod względem najdłuższego tunelu. Powstaje on w ciągu drogi ekspresowej S2 jako część Południowej Obwodnicy Warszawy. Ma się on znajdować w dzielnicy Ursynów i będzie przebiegać m.in. pod linią M1 warszawskiego metra. Będzie miał po trzy pasy ruchu w każdą stronę i będzie mierzyć 2355 m, czyli niemal o kilometr więcej niż dotychczasowy najdłuższy tunel w Polsce.
Pierwotny termin oddania tunelu zaplanowany był na drugą połowę 2020 r., jednak przesunięto go z przyczyn technicznych na czerwiec 2021 r. Koszt budowy całej Południowej Obwodnicy Warszawy to około 4,6 mld złotych. Dosyć znaczną część tej kwoty pochłonie budowa tunelu.
Tunel drogi ekspresowej S3 (Stare Bogaczowice w Sudetach) – ok. 2300 m
Zlokalizowany w pobliżu miejscowości Stare Bogaczowice na Dolnym Śląsku obiekt będzie najdłuższym pozamiejskim drogowym tunelem w Polsce. Ma on przechodzić pod Górami Wałbrzyskimi w ciągu budowanej drogi ekspresowej S3 i zawierać po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Licząca około 2300 m konstrukcja ma zostać oddana do użytku w II połowie 2023 r. Łączna wartość inwestycji razem z pobliskim tunelem o długości 320 m wyniesie ponad 1,5 mld zł. Drążenie tuneli rozpoczęło się na początku października 2020 r.
Tunel pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą w ciągu S7 (Zakopianki) – 2058 m
W drugiej połowie 2021 r. planowane jest oddanie do użytku nowego tunelu w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 (Zakopianki) pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Wydrążony w jednej z gór tunel ma mieć 2058 m długości i do czasu oddania wspomnianego w punkcie wyżej tunelu na S3, będzie on najdłuższym drogowym tunelem pozamiejskim w Polsce. Do dyspozycji kierowców będą po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Pierwotny termin jego oddania planowany był na przełom 2020 i 2021 r., jednak został przełożony z powodu opóźnień ze strony wykonawcy. Wartość projektu wynosi 2,1 mld zł.
Tunel pod Świną (Świnoujście) – 1440 m
Wyczekiwana latami przez mieszkańców i turystów inwestycja ma zlikwidować tworzące się latem spore korki oczekujących na przeprawę promową przez rzekę Świnę. Tunel ma mieć po jednym pasie w każdą stronę i być jednocześnie zwieńczeniem planowanej na 2024 r. drogi ekspresowej S3. Obiekt ma mieć długość 1440 m, a jego budowa trwa od 2018 r. Planowany termin oddania to 2022 r. Koszt całego przedsięwzięcia to 950 mln zł. Tunel ma stanowić stałe połączenie w ramach drogi krajowej nr 93 między lewobrzeżną częścią Świnoujścia na wyspie Uznam a wyspą Wolin i resztą kraju.
Fot. Commons Wikimedia/ Cezary Piwowarski / CC BY-SA 4.0