SPIS TREŚCI

    Numer VIN – co się pod nim kryje?

    Numer VIN dostępny w ogłoszeniach w internecie? Na poleasingowe.pl od zawsze praktykowaliśmy tę metodę. Teraz coraz częściej inni idą w nasze ślady. Dlaczego jest to takie ważne i jak go odszyfrować?

    Na początek wyjaśnimy, czym tak naprawdę jest numer VIN. Otóż VIN to skrót od Vehicle Identification Number, oznaczającego numer identyfikacyjny pojazdu. Każdy samochód dopuszczony do ruchu w Polsce posiada numer VIN. Pozwala on nie tylko zidentyfikować dany pojazd, ale także zapoznać się z jego historią na stronie historia pojazdu.gov.pl. W wielu przypadkach można poznać też fabryczną specyfikację danego auta czy zbadać jego przeszłość serwisową.

    VIN – podstawowe informacje

    Po raz pierwszy numer VIN pojawił się już w 1954 roku, ale na jego standaryzację trzeba było czekać aż do 1981 r. Numer VIN składa się do 17-znakowego ciągu liter i cyfr. Można go porównać do numeru PESEL. Ciąg znaków definiuje kod producenta, kraj pochodzenia pojazdu, model, datę produkcji oraz numer seryjny. Niektórzy producenci, w tym zwłaszcza niemieckie marki, zawierają w numerze VIN znacznie więcej szczegółów, choćby takie detale jak wersja wyposażeniowa, kod silnika, lakier nadwozia czy nawet rozmiar felg.

    Trzy części

    Numer identyfikacyjny składa się z trzech głównych części. Pierwsza nosi nazwę VMI i składa się z trzech znaków identyfikujących producenta. Wskazuje na markę i kraj pochodzenia.

    Druga część nosi skrót VDS. Zawiera ona już 6 znaków, z czego cztery ostatnie to cyfry. Oznacza ona ogólną charakterystykę pojazdu. Można w niej odnaleźć informacje o modelu auta, poziomie wyposażenia, jak np. obecności poduszek powietrznych czy układów elektronicznych wspomagających bezpieczeństwo oraz zastosowanej jednostce napędowej. Ostatnie, dziewiąte miejsce, nazywane jest znakiem kontrolnym i umożliwia sprawdzenie poprawności numeru VIN.

    Ostatnią, trzecią część o nazwie VIS, stanowi numer identyfikacyjny konkretnego egzemplarza. Składa się ona z pozostałych 8 znaków. Można z niego odczytać rok produkcji danego egzemplarza, kod zakładu wytwarzającego samochód i numer seryjny konkretnego samochodu. Warto jednak zaznaczyć, że nie dla każdego producenta rok modelowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Przykładowo niemieccy producenci rozpoczynają nowy rok modelowy po wakacjach (z początkiem września).

    Odczytywanie numeru VIN w praktyce

    W praktyce odszyfrowywanie VINu wygląda następująco. Mamy przykładowy numer VIN – W VGZZZ5N Z 8 W 031284. W tym przypadku W na początku oznacza kraj pochodzenia producenta – w tym przypadku z Niemiec, VGZZZ5N oznacza Volskwagena (VG). Dalsze symbole dotyczą konkretnego modelu. Z oznacza znak kontrolny. 8 oznacza datę produkcji, W – kod fabryki (w tym przypadku Wolfsburg), a ostatnie cyfry 031284 to numer seryjny danego egzemplarza.

    Gdzie znaleźć VIN?

    Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami numer identyfikacyjny powinien znajdować się na stałym elemencie samochodu. Producenci zwykle wybijają numery VIN lub wypalają je laserem w miejscach, gdzie trudno będzie go zmienić, a jednocześnie umożliwiających odczytanie go nawet w przypadku poważnego uszkodzenia karoserii. Zwykle są to przegroda czołowa, kielich przedniego zawieszenia, szkielet karoserii przy błotniku, progu, podłodze bagażnika lub na ramie w przypadku terenówek. Dodatkowo VIN można znaleźć na nalepkach w samochodzie, tabliczce znamionowej czy okienku szyby przedniej.

    Co zrobić, gdy VIN jest nieczytelny?

    W przypadku, gdy auto jest po wypadku lub okolice wybitego numeru zostały zniszczone przez korozję, numer VIN może być nieczytelny. Wówczas właściciel musi pójść do rzeczoznawcy, by ten stwierdził jego nieczytelność. Następnie wydział komunikacji wystawia skierowanie na stację kontroli pojazdów. Wtedy samochód otrzymuje nowy VIN, nadany przez konkretną SKP. Warto pamiętać, że zgodnie z prawem pojazdu z nieczytelnym VIN-em nie można ani sprzedaż ani nawet ze złomować.

    Raporty na podstawie VINu

    Jest wiele stron umożliwiających poznanie historii danego pojazdu za pomocą numeru VIN. Przykładowy raport na stronie autobaza.pl kosztuje ok. 50 zł, a baza CarFax oferuje sprawdzenie historii każdego samochodu wystawionego na Otomoto.pl za 39,99 zł. Wystarczy tylko numer VIN.

    Podsumowanie

    Podsumowując, numer VIN kryje sobie więcej informacji niż się można spodziewać. Początkowo może się on wydać dosyć zagmatwany, jednak może być on bardzo przydatny przy poszukiwaniach samochodu. Nim nabywca zdecyduje się na zakup konkretnego samochodu, powinien sprawdzić jego historię, czy nie kryje on tzw. niespodzianek. Warto wtedy zainwestować te kilkadziesiąt złotych w raport lub podjechać do ASO danej marki. Dzięki znajomości VIN-u można dowiedzieć się wszystkich najważniejszych rzeczy o samochodzie, stąd też jest on taki ważny.

    Udostępnij: